Wyjazdowe punkty szczepień dla tzw. pacjentów leżących
Wyjazdowe punkty szczepień docierają do pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą zostać zaszczepieni w punkcie stacjonarnym. Sprawdź, co zrobić, aby przyjąć szczepienie przeciw COVID-19 w swoim domu.
Jak zgłosić chęć szczepienia w domu?
Wyjazdowe punkty szczepień dojeżdżają do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. Są to tzw. pacjenci leżący.
Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień, wystarczy zadzwonić do swojej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki przyjmą zgłoszenie pacjenta lub opiekuna. Jeśli stan zdrowia zgłoszonej osoby kwalifikuje się do szczepienia w domu – przychodnia POZ przekaże informację do wyjazdowego punktu szczepień.
Ważne! Na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989. Liczy się wyłącznie bezpośredni kontakt z własną przychodnią POZ lub pielęgniarką opieki długoterminowej. Jeśli pacjent lub jego opiekun skontaktują się z punktem wyjazdowym, ten i tak skieruje w pierwszej kolejności do POZ/pielęgniarki opieki długoterminowej.
Szczepienia w domu – krok po kroku
- Przychodnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
- Przychodnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza, czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
- Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są:
- dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta lub
- teleporada lub
- wywiad z opiekunem pacjenta.
- Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
- Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
- Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
- O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.
Procedura szczepienia wyjazdowego jest zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.
Źródło: https://www.gov.pl/web/szczepimysie/wyjazdowe-punkty-szczepien-dla-tzw-pacjentow-lezacych